Statistische variabelen
2k - 7 oefeningen
|
Klassificatie (1)
00le - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p In een enquête wordt de vraag gesteld hoe vaak een leerling huiswerk maakt: nooit, soms, regelmatig, vaak of altijd. |
○ De variabele 'huiswerkgedrag van leerling' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (2)
00lj - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Op een inschrijfformulier voor een schoolreis wordt gevraagd naar de voornaam van de leerling, bijvoorbeeld Nora of Zoë. |
○ De variabele 'voornaam van leerling' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p ○ De variabele is nominaal, omdat er geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (3)
00lk - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p In een vragenlijst wordt gevraagd naar het aantal boterhammen dat iemand per dag eet: 0, 1, 2, 3 of '4 of meer'. |
○ De variabele 'aantal boterhammen per persoon' is kwalitatief, omdat de laatste waarde ('4 of meer') geen getal is; je kunt er immers niet mee rekenen. 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (4)
00ll - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p De concierge houdt van iedere leerling het kluisnummer bij, bijvoorbeeld 43 of 1100. |
○ De variabele 'nummer van kluis' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar getallen zijn maar geen hoeveelheid aangeven; je zult bijvoorbeeld ook nooit de gemiddelde waarde berekenen. 1p ○ De variabele is nominaal, omdat de waarden willekeurig zijn toegekend (met als enige doel om de kluis te kunnen identificeren) en er dus geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (5)
00lm - Statistische variabelen - basis - 0ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Bij een onderzoek naar nachtrust door een bedden discounter wordt de deelnemers gevraagd op een schaal van 1 tot 5 aan te geven hoe goed zij afgelopen week hebben geslapen: 1, 2, 3, 4 of 5. |
○ De variabele 'beoordeling van de slaap van afgelopen week van deelnemer' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar een aantal voorstellen, maar een mening weergeven en dus niet objectief meetbaar zijn (het is een schaalvraag). 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (6)
00lf - Statistische variabelen - basis - 1ms
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Henrik gooit steeds met drie dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen, bijvoorbeeld \(8\) of \(15\text{.}\) |
○ De variabele 'aantal ogen per worp' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p ○ De variabele is discreet, omdat niet alle tussenliggende waarden mogelijk zijn. Zo is \(6{,}6\) geen mogelijke waarde voor het aantal ogen. 1p |
|
Klassificatie (7)
00na - Statistische variabelen - basis - 1ms
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school, bijvoorbeeld \(146\) of \(152\) centimeter. |
○ De variabele 'lichaamslengte van docent in cm' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p ○ De variabele is continu, omdat alle tussenliggende hoeveelheden gemeten zouden kunnen worden. 1p |