Spreiding en boxplots
25 - 8 oefeningen
Vijfgetallensamenvatting
00m0 - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.2 | ||||||||||||||||||||
Gegeven zijn de volgende waarnemingsgetallen: 2p a Bereken de vijfgetallensamenvatting. |
a \(1\) \(7\) \(10\) \(\text{¦}\) \(14\) \(16\) \(21\) \(\text{|}\) \(23\) \(35\) \(41\) \(\text{¦}\) \(43\) \(63\) \(76\) 1p \(Q_0=1\) 1p |
||||||||||||||||||||
BoxplotTekenen
00m3 - basis - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 | ||||||||||||||||||||
Gerdi houdt bij hoeveel vragen er worden gesteld tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. Zie onderstaande frequentietabel.
3p a Teken de boxplot bij deze gegevens. |
a Er zijn \(1+3+8+8+7+6+1+1+4=39\) waarnemingsgetallen, dus de mediaan is de \(20\)e waarneming. 1p \(Q_0=0\) 1p 1p |
||||||||||||||||||||
Spreidingsmaten
00m2 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.2 | ||||||||||||||||||||
Gerdi houdt bij hoeveel vragen er worden gesteld tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. Zie onderstaande gegevens. 4p a Bereken de spreidingsbreedte en de interkwartielafstand. |
a \(1\) \(1\) \(\text{¦}\) \(1\) \(\text{¦}\) \(2\) \(2\) \(\text{|}\) \(3\) \(3\) \(\text{¦}\) \(5\) \(\text{¦}\) \(5\) \(6\) 1p \(Q_0=1\) 1p \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=6-1=5\text{.}\) 1p \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=5-1=4\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
BoxplotAflezen (1)
00l9 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||||||||||||
Oma Mus doet niets liever dan de hele dag sudoku's oplossen. Haar kleinkinderen hebben een poos genoteerd hoeveel sudoku's oma per dag heeft opgelost. Zie onderstaande boxplot. 1p a Van hoeveel procent van de dagen ligt het aantal sudoku's tussen de \(29\) en de \(33{,}5\text{?}\) |
a Tussen \(Q_2\) en \(Q_3\) zit \(25\%\) van de dagen. 1p |
||||||||||||||||||||
BoxplotAflezen (2)
00m6 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||||||||||||
De Baron is een populaire achtbaan in de Efteling. De directie houdt bij hoe lang bezoekers in de rij staan. 2p a Hoeveel bezoekers zijn langer dan \(19\) minuten? |
a Tussen \(Q_2\) en \(Q_4\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de bezoekers. 1p Dat zijn dus \(0{,}5⋅100=50\) bezoekers. 1p |
||||||||||||||||||||
BoxplotAflezen (3)
00m1 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||||||||||||
De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. 1p a Wat weet je van het toetscijfer van de \(75\%\) leerlingen met het laagste toetscijfer? |
a \(Q_0=3{,}2\) en \(Q_3=7\text{,}\) dus het toetscijfer van deze leerlingen ligt tussen \(3{,}2\) en \(7\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
Interkwartielafstand
00m5 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||||||||||||
In een callcenter wordt bijgehouden hoeveel minuten er telkens tussen twee opeenvolgende telefoongesprekken zit. Zie onderstaande boxplot. 1p a Bereken de interkwartielafstand. |
a \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=14-3=11\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
Spreidingbreedte
00m4 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||||||||||||
Bij het aanvragen van een identiteitsbewijs wordt de lengte van de aanvrager vastgelegd. Zie onderstaande boxplot. 1p a Bereken de spreidingsbreedte. |
a \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=188{,}4-163{,}9=24{,}5\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||