Klassenindeling en histogram

27 - 8 oefeningen

Klassengrens
00lp - Klassenindeling en histogram - basis - basis - 1ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Volleyballers die meedraaien in de wereldtop bij de dames zijn meestal tamelijk lang. Bij een toernooi meet Indy de lengte van iedere deelneemster. Zie de onderstaande frequentietabel.

lichaamslengte in cm

frequentie

\([168, 172⟩\)

\(2\)

\([172, 176⟩\)

\(2\)

\([176, 180⟩\)

\(7\)

\([180, 184⟩\)

\(8\)

\([184, 188⟩\)

\(7\)

\([188, 192⟩\)

\(8\)

\([192, 196⟩\)

\(5\)

\([196, 200⟩\)

\(3\)

\([200, 204⟩\)

\(1\)

1p

In welke klasse valt de lichaamslengte \(176\) cm?

De lichaamslengte \(176\) cm valt in de klasse \([176, 180⟩\text{.}\)

1p

Klassenbreedte
00lq - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Een garagebedrijf houdt bij na hoeveel jaar de accu in een benzineauto vervangen moet worden. Zie het onderstaande frequentiepolygoon. De eerste klasse is \([0, 2⟩\text{.}\)

-20246810121416180123456789levenduur in jaarfrequentie

1p

Wat is de klassenbreedte?

De klassenbreedte is \(2-0=2\) jaar.

1p

Klassenmidden
00lo - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Een boer houdt bij hoeveel liter melk elke koe per dag geeft. Zie de onderstaande frequentietabel.

melkproductie in L

frequentie

\([4, 5⟩\)

\(2\)

\([5, 6⟩\)

\(6\)

\([6, 7⟩\)

\(10\)

\([7, 8⟩\)

\(8\)

\([8, 9⟩\)

\(13\)

\([9, 10⟩\)

\(3\)

1p

Bepaal het klassenmidden van de klasse \([5, 6⟩\text{.}\)

Het klassenmidden van de klasse \([5, 6⟩\) is \({5+6 \over 2}=5{,}5\) L.

1p

TotaleFrequentie
00l8 - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3

Evelien heeft een maanden lang bijgehouden hoeveel doelpunten er in totaal worden gescoord tijdens waterpolowedstrijden. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \([12, 16⟩\text{.}\)

121620242832364005101520aantal doelpuntenfrequentie

1p

Van hoeveel waterpolowedstrijden werd het aantal doelpunten genoteerd?

In totaal werd van \(8+9+17+7+3+1+1=46\) waterpolowedstrijden het aantal doelpunten genoteerd.

1p

GeschatteGemiddelde
00li - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 4ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Een werkgroep heeft een natuurgebied opgedeeld in percelen van een are. Van elk perceel is bijgehouden hoeveel paddenstoelen er in een jaar zijn waargenomen. Zie de onderstaande frequentietabel.

aantal paddenstoelen

frequentie

\([8, 12⟩\)

\(1\)

\([12, 16⟩\)

\(5\)

\([16, 20⟩\)

\(14\)

\([20, 24⟩\)

\(15\)

\([24, 28⟩\)

\(10\)

\([28, 32⟩\)

\(2\)

3p

Bereken met klassenmiddens een schatting van het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

De som van de klassenmiddens is
\(1⋅10+5⋅14+14⋅18+15⋅22+10⋅26+2⋅30=982\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(1+5+14+15+10+2=47\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({982 \over 47}≈20{,}9\text{.}\)

1p

Mediaan
00md - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 1ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Evelien heeft een maanden lang bijgehouden hoeveel doelpunten er in totaal worden gescoord tijdens waterpolowedstrijden. Zie de onderstaande frequentietabel.

aantal doelpunten

frequentie

\([12, 14⟩\)

\(3\)

\([14, 16⟩\)

\(7\)

\([16, 18⟩\)

\(6\)

\([18, 20⟩\)

\(8\)

\([20, 22⟩\)

\(6\)

\([22, 24⟩\)

\(5\)

\([24, 26⟩\)

\(7\)

\([26, 28⟩\)

\(2\)

\([28, 30⟩\)

\(1\)

\([30, 32⟩\)

\(1\)

2p

In welke klasse ligt de mediaan?

De totale frequentie is \(46\text{,}\) dus voor de mediaan kijken we naar de \(23\)e en \(24\)e waarneming.

1p

Deze liggen beide in de klasse \([18, 20⟩\text{.}\)

1p

ModaleKlasse
00ln - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 7ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

De Baron is een populaire achtbaan in de Efteling. De directie houdt bij hoe lang bezoekers in de rij staan. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \([0, 20⟩\text{.}\)

020406080100120051015wachttijd in minutenfrequentie

1p

Geef de modale klasse.

De modale klasse is \([0, 20⟩\text{,}\) want dat is de klasse met de hoogste frequentie.

1p

WerkelijkeGemiddelde
00mc - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 0ms
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3

De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. Zie het onderstaande frequentiepolygoon. De eerste klasse is \([3, 4⟩\text{.}\)

2345678910110123456789toetscijferfrequentie

3p

Bereken tussen welke waarden het werkelijke gemiddelde ligt. Rond af op één decimaal.

Rekenen met de linkergrenzen geeft
\({2⋅3+3⋅4+7⋅5+9⋅6+8⋅7+1⋅8+2⋅9 \over 32}=5{,}9\text{.}\)

1p

Rekenen met de rechtergrenzen geeft
\({2⋅4+3⋅5+7⋅6+9⋅7+8⋅8+1⋅9+2⋅10 \over 32}=6{,}9\text{.}\)

1p

Het werkelijke gemiddelde ligt dus tussen \(5{,}9\) en \(6{,}9\text{.}\)

1p

00lp 00lq 00lo 00l8 00li 00md 00ln 00mc