Frequentietabellen

24 - 9 oefeningen

Opstellen
00lc - Frequentietabellen - basis - basis - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Henrik gooit steeds met drie dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Het resultaat is:
\(9\)\(6\)\(16\)\(9\)\(7\)\(9\)\(5\)\(13\)\(13\)\(9\)\(4\)\(12\)\(11\)\(13\)\(13\)\(9\)\(7\)\(12\)\(13\)\(6\)

2p

Maak een frequentietabel bij deze gegevens.

aantal ogen

\(4\)

\(5\)

\(6\)

\(7\)

\(9\)

\(11\)

\(12\)

\(13\)

\(16\)

frequentie

\(1\)

\(1\)

\(2\)

\(2\)

\(5\)

\(1\)

\(2\)

\(5\)

\(1\)

2p

TotaleFrequentie
00ls - Frequentietabellen - basis - midden - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Bo werkt in een schoenenzaak. Op een middag noteert ze van elk verkocht paar schoenen de maat. Zie de gegevens in de tabel.

schoenmaat

\(35\)

\(36\)

\(37\)

\(38\)

\(39\)

\(40\)

\(41\)

\(42\)

\(43\)

frequentie

\(2\)

\(1\)

\(4\)

\(2\)

\(5\)

\(5\)

\(8\)

\(3\)

\(2\)

1p

Van hoeveel verkochte paren schoenen werd de schoenmaat genoteerd?

In totaal werd van \(2+1+4+2+5+5+8+3+2=32\) verkochte paren schoenen de schoenmaat genoteerd.

1p

RelatieveFrequentie (1)
00m7 - Frequentietabellen - basis - eind - 1ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Gjalt gooit steeds met vier dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.

aantal ogen

\(9\)

\(10\)

\(11\)

\(12\)

\(13\)

\(14\)

\(15\)

\(16\)

\(19\)

frequentie

\(5\)

\(5\)

\(9\)

\(9\)

\(10\)

\(6\)

\(7\)

\(9\)

\(7\)

3p

Bereken de relatieve frequentie van het waarnemingsgetal \(12\text{.}\)

De totale frequentie is \(5+5+9+9+10+6+7+9+7=67\text{.}\)

1p

De absolute frequentie van waarnemingsgetal \(12\) is \(9\text{.}\)

1p

De relatieve frequentie van waarnemingsgetal \(12\) is \({9 \over 67}⋅100\%=13{,}4\%\text{.}\)

1p

RelatieveFrequentie (2)
00m8 - Frequentietabellen - basis - midden - 3ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Aan de leerlingen van 2v is gevraagd hoeveel huisdieren ze hebben. Zie de gegevens in de tabel.

aantal huisdieren

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

frequentie

\(11\)

\(24\)

\(11\)

\(6\)

\(1\)

3p

Bij hoeveel procent van de huishoudens was het aantal huisdieren \(1\) of minder?

De totale frequentie is \(11+24+11+6+1=53\text{.}\)

1p

Bij \(11+24=35\) huishoudens was het aantal huisdieren \(1\) of minder.

1p

Dus bij \({35 \over 53}⋅100\%=66{,}0\%\text{.}\)

1p

TotaleSom
00lt - Frequentietabellen - basis - midden - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Sjoerd gaat elke dag met de bus naar school. Soms is de bus te laat, en daarom besluit hij een tijd lang bij te houden hoeveel keer per week de bus te laat is. Zie de gegevens in de tabel.

aantal keer dat de bus te laat was

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

frequentie

\(23\)

\(15\)

\(14\)

\(12\)

\(1\)

1p

Wat is het totale aantal keer dat de bus te laat was van alle weken samen?

Het totale aantal keer dat de bus te laat was van alle weken samen is \(23⋅0+15⋅1+14⋅2+12⋅3+1⋅4=83\text{.}\)

1p

Gemiddelde
00is - Frequentietabellen - basis - eind - 1ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5

Sjoerd gaat elke dag met de bus naar school. Soms is de bus te laat, en daarom besluit hij een tijd lang bij te houden hoeveel keer per week de bus te laat is. Zie de gegevens in de tabel.

aantal keer dat de bus te laat was

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

frequentie

\(19\)

\(27\)

\(14\)

\(6\)

3p

Bereken het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

De som van de waarnemingsgetallen is
\(19⋅0+27⋅1+14⋅2+6⋅3=73\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(19+27+14+6=66\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({73 \over 66}≈1{,}1\text{.}\)

1p

Mediaan
00lh - Frequentietabellen - basis - eind - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5

Stichting Wakker Dier doet een onderzoek naar het aantal vegetariërs onder middelbare scholieren en noteert per klas hoeveel leerlingen vegetariër zijn. Zie de gegevens in de tabel.

aantal vegetariërs

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

\(5\)

\(6\)

frequentie

\(7\)

\(13\)

\(16\)

\(8\)

\(3\)

\(2\)

\(1\)

3p

Bepaal de mediaan.

Er zijn \(7+13+16+8+3+2+1=50\) waarnemingsgetallen, dus voor de mediaan kijken we naar de \(25\)e en \(26\)e waarneming.

1p

De eerste \(2\) waarnemingen komen in totaal \(7+13=20\) keer voor.
\(7+13+16=36\text{,}\) dus het 25e en 26e waarnemingsgetal is \(2\text{.}\)

1p

De mediaan is \({2+2 \over 2}=2\text{.}\)

1p

Modus
00lg - Frequentietabellen - basis - midden - 6ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5

Sjoerd gaat elke dag met de bus naar school. Soms is de bus te laat, en daarom besluit hij een tijd lang bij te houden hoeveel keer per week de bus te laat is. Zie de gegevens in de tabel.

aantal keer dat de bus te laat was

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

frequentie

\(15\)

\(19\)

\(18\)

\(5\)

\(2\)

1p

Bepaal de modus.

De modus is \(1\text{,}\) want dat is het waarnemingsgetal met de hoogste frequentie.

1p

Histogram
00ld - Frequentietabellen - basis - eind - 1ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Een bakker houdt bij hoeveel taarten er dagelijks verkocht worden. Zie de gegevens in de tabel.

aantal

\(5\)

\(6\)

\(7\)

\(8\)

\(9\)

\(11\)

frequentie

\(1\)

\(7\)

\(8\)

\(4\)

\(2\)

\(1\)

2p

Maak een histogram bij deze gegevens.

456789101112012345678aantalfrequentie

2p

00lc 00ls 00m7 00m8 00lt 00is 00lh 00lg 00ld