Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo
'Spreiding en boxplots'.
| 3 vwo | 9.2 Kwartielen en spreiding | |||||||||||||||||||
opgave 1Gegeven zijn de volgende waarnemingsgetallen: 2p Bereken de vijfgetallensamenvatting. Vijfgetallensamenvatting 00m0 - Spreiding en boxplots - basis - basis - 1ms ○ \(34\) \(34\) \(34\) \(\text{¦}\) \(36\) \(\text{¦}\) \(37\) \(38\) \(38\) \(\text{|}\) \(41\) \(\text{|}\) \(41\) \(41\) \(43\) \(\text{¦}\) \(44\) \(\text{¦}\) \(46\) \(47\) \(48\) 1p ○ \(Q_0=34\) 1p opgave 2De decaan van een grote middelbare school houdt bij hoeveel open dagen een middelbare scholier bezoekt voordat deze tot een studiekeuze komt. Zie onderstaande frequentietabel.
4p Bereken de spreidingsbreedte en de interkwartielafstand. Spreidingsmaten 00m2 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 1ms ○ Er zijn \(3+2+3+5+5+4+7+4+2=35\) waarnemingsgetallen, dus de mediaan is de \(18\)e waarneming. 1p ○ \(Q_0=2\) 1p ○ \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=10-2=8\text{.}\) 1p ○ \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=8-5=3\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
| 3 vwo | 9.3 De boxplot | |||||||||||||||||||
opgave 1Een pluimveehouder weegt de kippen om hun voerbehoefte te monitoren. Zie onderstaande boxplot. 1p Hoeveel procent van de kippen is zwaarder dan \(202\) gram? BoxplotAflezen (1) 00l9 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 19ms ○ Tussen \(Q_1\) en \(Q_4\) zit \(3⋅25\%=75\%\) van de kippen. 1p opgave 2Appelkweker Arie laat zijn stagair nauwgezet het gewicht van iedere appel vastleggen. 1p Wat weet je van het gewicht van de \(50\%\) lichtste appels? BoxplotAflezen (3) 00m1 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 1ms ○ \(Q_0=149\) en \(Q_2=178\text{,}\) dus het gewicht van deze appels ligt tussen \(149\) en \(178\) gram. 1p opgave 3In klas 4HB is per dag nauwgezet het aantal telaatkomers geregistreerd. Zie onderstaande gegevens. 3p Teken de boxplot bij deze gegevens. BoxplotTekenen 00m3 - Spreiding en boxplots - basis - midden - 18ms ○ \(0\) \(0\) \(1\) \(\text{¦}\) \(1\) \(1\) \(1\) \(\text{|}\) \(2\) \(\text{|}\) \(2\) \(2\) \(3\) \(\text{¦}\) \(3\) \(3\) \(3\) 1p ○ \(Q_0=0\) 1p ○ 1p opgave 4Robèrt meet tussen Kerst en Oud & Nieuw de diameter van oliebollen die te koop zijn in Oud-Hollandse gebakkramen. Zie onderstaande boxplot. 1p Bereken de spreidingsbreedte. Spreidingbreedte 00m4 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 0ms ○ \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=7{,}2-4{,}9=2{,}3\text{.}\) 1p opgave 5Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school. Zie onderstaande boxplot. 1p Bereken de interkwartielafstand. Interkwartielafstand 00m5 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 1ms ○ \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=187-172=15\text{.}\) 1p opgave 6Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school. 2p Hoeveel docenten zijn langer dan \(187{,}5\) cm? BoxplotAflezen (2) 00m6 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 11ms ○ Tussen \(Q_3\) en \(Q_4\) zit \(25\%\) van de docenten. 1p ○ Dat zijn dus \(0{,}25⋅224=56\) docenten. 1p |