Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo

'Klassenindeling en histogram'.

3 vwo 9.1 Gegevens groeperen

Klassenindeling en histogram (6)

opgave 1

De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. Zie de onderstaande frequentietabel.

toetscijfer

frequentie

\(\text{3<–4}\)

\(2\)

\(\text{4<–5}\)

\(7\)

\(\text{5<–6}\)

\(3\)

\(\text{6<–7}\)

\(19\)

\(\text{7<–8}\)

\(9\)

\(\text{8<–9}\)

\(3\)

\(\text{9<–10}\)

\(2\)

3p

Bereken met klassenmiddens een schatting van het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

GeschatteGemiddelde
00li - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 4ms

De som van de klassenmiddens is
\(2⋅3{,}5+7⋅4{,}5+3⋅5{,}5+19⋅6{,}5+9⋅7{,}5+3⋅8{,}5+2⋅9{,}5=290{,}5\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(2+7+3+19+9+3+2=45\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({290{,}5 \over 45}≈6{,}5\text{.}\)

1p

opgave 2

Op de kraamafdeling van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht wordt van pasgeboren baby's het gewicht bijgehouden. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{2000–<2400}\text{.}\)

20002400280032003600400044004800051015geboortegewicht in gramfrequentie

1p

Geef de modale klasse.

ModaleKlasse
00ln - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 7ms

De modale klasse is \(\text{3200–<3600}\text{,}\) want dat is de klasse met de hoogste frequentie.

1p

opgave 3

Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school. Zie de onderstaande frequentietabel.

lichaamslengte in cm

frequentie

\(\text{168–<172}\)

\(1\)

\(\text{172–<176}\)

\(5\)

\(\text{176–<180}\)

\(4\)

\(\text{180–<184}\)

\(2\)

\(\text{184–<188}\)

\(4\)

\(\text{188–<192}\)

\(2\)

\(\text{192–<196}\)

\(1\)

\(\text{196–<200}\)

\(2\)

1p

Bepaal het klassenmidden van de klasse \(\text{172–<176}\text{.}\)

Klassenmidden
00lo - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 0ms

Het klassenmidden van de klasse \(\text{172–<176}\) is \({172+176 \over 2}=174\) cm.

1p

opgave 4

In een callcenter wordt bijgehouden hoeveel minuten er telkens tussen twee opeenvolgende telefoongesprekken zit. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{0–<10}\text{.}\)

010203040506005101520duur in minutenfrequentie

1p

In welke klasse valt de duur \(40\) minuten?

Klassengrens
00lp - Klassenindeling en histogram - basis - basis - 1ms

De duur \(40\) minuten valt in de klasse \(\text{40–<50}\text{.}\)

1p

opgave 5

Quentin speelt hobo en repeteert met verschillende orkesten. Hij heeft een jaar lang genoteerd hoe lang iedere repetitie duurt. Zie de onderstaande frequentietabel.

duur in uur

frequentie

\(\text{0.8–<1.2}\)

\(2\)

\(\text{1.2–<1.6}\)

\(6\)

\(\text{1.6–<2}\)

\(10\)

\(\text{2–<2.4}\)

\(13\)

\(\text{2.4–<2.8}\)

\(6\)

\(\text{2.8–<3.2}\)

\(2\)

1p

Wat is de klassenbreedte?

Klassenbreedte
00lq - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 0ms

De klassenbreedte is \(1{,}2-0{,}8=0{,}4\) uur.

1p

opgave 6

Quentin speelt hobo en repeteert met verschillende orkesten. Hij heeft een jaar lang genoteerd hoe lang iedere repetitie duurt. Zie de onderstaande frequentietabel.

duur in uur

frequentie

\(\text{0.8–<1.2}\)

\(2\)

\(\text{1.2–<1.6}\)

\(3\)

\(\text{1.6–<2}\)

\(8\)

\(\text{2–<2.4}\)

\(7\)

\(\text{2.4–<2.8}\)

\(4\)

\(\text{2.8–<3.2}\)

\(1\)

2p

In welke klasse ligt de mediaan?

Mediaan
00md - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 1ms

De totale frequentie is \(25\text{,}\) dus de mediaan is de \(13\)e waarneming.

1p

Deze ligt in de klasse \(\text{1.6–<2}\text{.}\)

1p

"