Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo
'Frequentietabellen'.
| 2 vwo | 4.4 Histogram | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
opgave 1De decaan van een grote middelbare school houdt bij hoeveel open dagen een middelbare scholier bezoekt voordat deze tot een studiekeuze komt. Het resultaat is: 2p Maak een frequentietabel bij deze gegevens. Opstellen 00lc - Frequentietabellen - basis - basis - 0ms ○
2p opgave 2Samira en Isa doen voor hun profielwerkstuk onderzoek naar het aantal keer dat leerlingen in de 4e klas van de middelbare school per week een sportschool bezoeken. Zie de gegevens in de tabel.
2p Maak een histogram bij deze gegevens. Histogram 00ld - Frequentietabellen - basis - eind - 1ms ○ 2p opgave 3Aan de leerlingen van 2v is gevraagd hoeveel huisdieren ze hebben. Zie de gegevens in de tabel.
1p Van hoeveel huishoudens werd het aantal huisdieren genoteerd? TotaleFrequentie 00ls - Frequentietabellen - basis - midden - 0ms ○ In totaal werd van \(9+15+11+4+2=41\) huishoudens het aantal huisdieren genoteerd. 1p opgave 4De Nederlandse politie organiseert meerdere keren per week controleacties van fatbikes. Bij iedere actie wordt geteld hoeveel fatbikes zijn opgevoerd. Zie de gegevens in de tabel.
1p Wat is het totale aantal opgevoerde fatbikes van alle controleacties samen? TotaleSom 00lt - Frequentietabellen - basis - midden - 0ms ○ Het totale aantal opgevoerde fatbikes van alle controleacties samen is \(2⋅8+3⋅9+6⋅10+3⋅11+11⋅12+6⋅13+13⋅14+11⋅15+5⋅16=773\text{.}\) 1p opgave 5Stichting Wakker Dier doet een onderzoek naar het aantal vegetariërs onder middelbare scholieren en noteert per klas hoeveel leerlingen vegetariër zijn. Zie de gegevens in de tabel.
3p Bereken de relatieve frequentie van het waarnemingsgetal \(3\text{.}\) RelatieveFrequentie (1) 00m7 - Frequentietabellen - basis - eind - 1ms ○ De totale frequentie is \(11+8+16+7+1+1+1=45\text{.}\) 1p ○ De absolute frequentie van waarnemingsgetal \(3\) is \(7\text{.}\) 1p ○ De relatieve frequentie van waarnemingsgetal \(3\) is \({7 \over 45}⋅100\%=15{,}6\%\text{.}\) 1p opgave 6Henrik gooit steeds met drie dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.
3p Bij hoeveel procent van de worpen was het aantal ogen \(12\) of meer? RelatieveFrequentie (2) 00m8 - Frequentietabellen - basis - midden - 3ms ○ De totale frequentie is \(1+2+6+7+2+4+4+5+2=33\text{.}\) 1p ○ Bij \(4+5+2=11\) worpen was het aantal ogen \(12\) of meer. 1p ○ Dus bij \({11 \over 33}⋅100\%=33{,}3\%\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 vwo | 4.5 Centrummaten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
opgave 1In klas 4HB is per dag nauwgezet het aantal telaatkomers geregistreerd. Zie de gegevens in de tabel.
3p Bereken het gemiddelde. Rond af op één decimaal. Gemiddelde 00is - Frequentietabellen - basis - eind - 1ms ○ De som van de waarnemingsgetallen is 1p ○ De totale frequentie is 1p ○ Het gemiddelde is \({113 \over 49}≈2{,}3\text{.}\) 1p opgave 2In klas 4HB is per dag nauwgezet het aantal telaatkomers geregistreerd. Zie de gegevens in de tabel.
1p Bepaal de modus. Modus 00lg - Frequentietabellen - basis - midden - 6ms ○ De modus is \(1\text{,}\) want dat is het waarnemingsgetal met de hoogste frequentie. 1p opgave 3Gerdi houdt bij hoeveel vragen er worden gesteld tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. Zie de gegevens in de tabel.
3p Bepaal de mediaan. Mediaan 00lh - Frequentietabellen - basis - eind - 0ms ○ Er zijn \(1+16+11+11+3+3+4+1=50\) waarnemingsgetallen, dus voor de mediaan kijken we naar de \(25\)e en \(26\)e waarneming. 1p ○ De eerste \(2\) waarnemingen komen in totaal \(1+16=17\) keer voor. 1p ○ De mediaan is \({3+3 \over 2}=3\text{.}\) 1p |