Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A

'Klassenindeling en histogram'.

3 havo 9.1 Gegevens groeperen

Klassenindeling en histogram (7)

opgave 1

Appelkweker Arie laat zijn stagair nauwgezet het gewicht van iedere appel vastleggen. Zie de onderstaande frequentietabel.

gewicht in gram

frequentie

\(\text{164<–168}\)

\(4\)

\(\text{168<–172}\)

\(2\)

\(\text{172<–176}\)

\(3\)

\(\text{176<–180}\)

\(6\)

\(\text{180<–184}\)

\(8\)

\(\text{184<–188}\)

\(4\)

\(\text{188<–192}\)

\(2\)

\(\text{192<–196}\)

\(1\)

\(\text{196<–200}\)

\(2\)

1p

Van hoeveel appels werd het gewicht genoteerd?

TotaleFrequentie
00l8 - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 0ms

In totaal werd van \(4+2+3+6+8+4+2+1+2=32\) appels het gewicht genoteerd.

1p

opgave 2

Evelien heeft een maanden lang bijgehouden hoeveel doelpunten er in totaal worden gescoord tijdens waterpolowedstrijden. Zie de onderstaande frequentietabel.

aantal doelpunten

frequentie

\(\text{12–<14}\)

\(1\)

\(\text{14–<16}\)

\(2\)

\(\text{16–<18}\)

\(6\)

\(\text{18–<20}\)

\(7\)

\(\text{20–<22}\)

\(5\)

\(\text{22–<24}\)

\(3\)

\(\text{24–<26}\)

\(1\)

\(\text{26–<28}\)

\(0\)

\(\text{28–<30}\)

\(1\)

\(\text{30–<32}\)

\(1\)

3p

Bereken met klassenmiddens een schatting van het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

GeschatteGemiddelde
00li - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 4ms

De som van de klassenmiddens is
\(1⋅13+2⋅15+6⋅17+7⋅19+5⋅21+3⋅23+1⋅25+0⋅27+1⋅29+1⋅31=537\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(1+2+6+7+5+3+1+0+1+1=27\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({537 \over 27}≈19{,}9\text{.}\)

1p

opgave 3

In een callcenter wordt bijgehouden hoeveel minuten er telkens tussen twee opeenvolgende telefoongesprekken zit. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{0–<10}\text{.}\)

010203040500102030duur in minutenfrequentie

1p

Geef de modale klasse.

ModaleKlasse
00ln - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 7ms

De modale klasse is \(\text{0–<10}\text{,}\) want dat is de klasse met de hoogste frequentie.

1p

opgave 4

Volleyballers die meedraaien in de wereldtop bij de dames zijn meestal tamelijk lang. Bij een toernooi meet Indy de lengte van iedere deelneemster. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{172–<176}\text{.}\)

1721761801841881921962002040123456789lichaamslengte in cmfrequentie

1p

Bepaal het klassenmidden van de klasse \(\text{188–<192}\text{.}\)

Klassenmidden
00lo - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 0ms

Het klassenmidden van de klasse \(\text{188–<192}\) is \({188+192 \over 2}=190\) cm.

1p

opgave 5

Midgies zijn heel kleine vliegjes die voorkomen in de Schotse Hooglanden en die vervelend kunnen prikken. Een organisatiebureau van wandelvakanties houdt van haar klanten bij hoe vaak ze worden geprikt. Zie de onderstaande frequentietabel.

aantal midgiesbeten

frequentie

\(\text{24–<28}\)

\(3\)

\(\text{28–<32}\)

\(3\)

\(\text{32–<36}\)

\(5\)

\(\text{36–<40}\)

\(11\)

\(\text{40–<44}\)

\(8\)

\(\text{44–<48}\)

\(5\)

\(\text{48–<52}\)

\(3\)

1p

In welke klasse valt het aantal midgiesbeten \(36\text{?}\)

Klassengrens
00lp - Klassenindeling en histogram - basis - basis - 1ms

Het aantal midgiesbeten \(36\) valt in de klasse \(\text{36–<40}\text{.}\)

1p

opgave 6

Midgies zijn heel kleine vliegjes die voorkomen in de Schotse Hooglanden en die vervelend kunnen prikken. Een organisatiebureau van wandelvakanties houdt van haar klanten bij hoe vaak ze worden geprikt. Zie de onderstaande frequentietabel.

aantal midgiesbeten

frequentie

\(\text{24–<28}\)

\(1\)

\(\text{28–<32}\)

\(2\)

\(\text{32–<36}\)

\(8\)

\(\text{36–<40}\)

\(7\)

\(\text{40–<44}\)

\(7\)

\(\text{44–<48}\)

\(10\)

\(\text{48–<52}\)

\(1\)

1p

Wat is de klassenbreedte?

Klassenbreedte
00lq - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 0ms

De klassenbreedte is \(28-24=4\text{.}\)

1p

opgave 7

Een boer houdt bij hoeveel liter melk elke koe per dag geeft. Zie de onderstaande frequentietabel.

melkproductie in L

frequentie

\(\text{4–<5}\)

\(1\)

\(\text{5–<6}\)

\(3\)

\(\text{6–<7}\)

\(9\)

\(\text{7–<8}\)

\(10\)

\(\text{8–<9}\)

\(10\)

\(\text{9–<10}\)

\(5\)

2p

In welke klasse ligt de mediaan?

Mediaan
00md - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 1ms

De totale frequentie is \(38\text{,}\) dus voor de mediaan kijken we naar de \(19\)e en \(20\)e waarneming.

1p

Deze liggen beide in de klasse \(\text{7–<8}\text{.}\)

1p

havo wiskunde A 2.4 Representatie van data

Klassenindeling en histogram (1)

opgave 1

Een pluimveehouder weegt de kippen om hun voerbehoefte te monitoren. Zie de onderstaande frequentietabel.

gewicht in gram

frequentie

\([160, 180⟩\)

\(2\)

\([180, 200⟩\)

\(7\)

\([200, 220⟩\)

\(8\)

\([220, 240⟩\)

\(8\)

\([240, 260⟩\)

\(12\)

\([260, 280⟩\)

\(3\)

\([280, 300⟩\)

\(3\)

3p

Bereken tussen welke waarden het werkelijke gemiddelde ligt. Rond af op één decimaal.

WerkelijkeGemiddelde
00mc - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 0ms

Rekenen met de linkergrenzen geeft
\({2⋅160+7⋅180+8⋅200+8⋅220+12⋅240+3⋅260+3⋅280 \over 43}=219{,}5\text{.}\)

1p

Rekenen met de rechtergrenzen geeft
\({2⋅180+7⋅200+8⋅220+8⋅240+12⋅260+3⋅280+3⋅300 \over 43}=239{,}5\text{.}\)

1p

Het werkelijke gemiddelde ligt dus tussen \(219{,}5\) en \(239{,}5\) gram.

1p

"